cakap kosong

Assalamualaikum..salam sejahtera...blog aku ni memang ruang utk aku merepek.haha.apa yang aku nampak.aku dengar.aku alami.aku ceritakan di sini.utk semua merasa dan mengalami.aku memang macam ni.Open our mind.Open our eyes.mekasih kerana membaca!!.hehe...

Monday, July 11, 2011

hak kita..=) kpda yg fham shaja.

Mgapa rmaja skrg nie ramai yg tidak amik tahu mengenai politik??bila tnya ckit..jwb nyer “aq xtaw la..aq xamik taw”..bila tnya..jwb nyer “aq xmint politik”..bila tnya,jwb nyer“politik kotor..aq xska”...

Sedangkan kita sbgai rakyt..kna taw..ap yg trjadi kt ngara kita..siapa pmimpin kita.bgaimana dia memimpin rkyt nyer..bila aq nymbg mgenai politik..xad sowg pon yg taw...xleh nk share mklumat..aq kna nymbg ngn org2 yg lg tua dri aq.sbenarnya...kita sbgai rkyt yg dduk dlm satu ngra yg mgamal kn sistem demokrasi kna amik taw.bg aq...ianya wajib!...

mslah akn timbul bila umur dah mencecah 21 tahun..tak dftar mgundi.mlah..smpai skrg..ada rkyt mlysia yg berumur 40an xmgundi..sekali pon xprnh..byangkan..sbnrnyer..ni la hak kita.hak sbgai rakyt di ngra berdemokrasi.apbila kita mendftr kn dri dlam mgundi..ini akan mnunjuk kan,bhawa ngra kita mmpunyai rakyt yg mnyokong akn sistem demokrasi.tak lah jd rkyt yg hnya taw tulis kt krtas.. “ngra malaysia,ngra yg berdemokrasi”..tp dri sndri xmgamal kn dan tak mnyokong akn demokrasi tersbut..

“fuc* to all political!!!” ramai rmja yg ckap mcm nie..aq sering dgar..n bg aq..sape yg ckap cm nie..dia adlh seorg  mnusia yg tak mgguna kan akal sbaik2 nye.mgkin hnya trpgaruh ngn budya brat.

Sebenarnya...dgn politik ni la rkyt/kita dpt menentukan hidup kita dimasa hdpan.senang atau susah.kita xboleh biar kn dri kita nie xamik taw lgsung mgenai politik ngra kita sndri..skurg-kurg nyer..kna tahu mgenai politk semasa.sape krjaan?sape pmbngkang?slah krjaan?slh pmbgkang?..dan..last..kite tntukan..kita ad otk..ad akal yg smpurna..bole pk mna baik n buruk.

Jdi..ksmpuln nyer..hehe..kita kna amik taw hal politik ngra..sebab???sebab ni la,HAK KITA SEBAGAI RAKYAT...hidp dlm sistem DEMOKRASI.
                                                                
                                                  “HIDUP RAKYAT,HIDUP MALAYSIA”        

PEACE!NO WAR.

No comments: