cakap kosong

Assalamualaikum..salam sejahtera...blog aku ni memang ruang utk aku merepek.haha.apa yang aku nampak.aku dengar.aku alami.aku ceritakan di sini.utk semua merasa dan mengalami.aku memang macam ni.Open our mind.Open our eyes.mekasih kerana membaca!!.hehe...

Wednesday, August 24, 2011

cinta monyet!=)


Cinta monyet!

Assalamualaikum...dan salam sejahtera..


Hehehe...blum ckp pe2 lg aq da gelak...haha...xcenter kn aq nie.haha..nk wat cm ner..ni la diri ku.kui3..org tua2 kata...hidup kna sntiase ceria...sbb.....tkot kedut naik kt muka.haha...jdi..kpd sume yg mmbca..ceria2 kn lah diri anda wlau pon brada dlm suka duka sengketa sengsara merana kerana dia.hehehe....

Cinta monyet!..sape skong?bgus ker cinta monyet nie?kekal ke cnta monyt nie?bpe lma le than?


Sape skong???aq tak!haha..wlau pon aq dlu prnh gak cinta monyet2 nie,hehe...tpi bru sedr kot..lg bnyk bruk dri baik nyer cinta monyet nie..garu sini garu sna..ckp pon xlepas.ua ua ua,...(lbih kurg lar)..haha..monyet lar..kite x.haha..

Kekal ke cinta monyet nie??Mmg la..msti ad 2-3 org yg ckp..xsmesti nya cinta monyet nie xkekal..ad jgk yg kekal...Mmg ad..x nafi kn...ad yg kapel dri darjah 6..smpai kawin.mmg ad..tpi ap yg kite le liht..mgkin dlm 2% jer...kn??????????????

TAPI!!!!!!..skrg nie..aq bkn nk ckp sal sume nie snbrnyer..hahahaha..aq just nk taw..knp kita pggl “CINTA MONYET”???????? aq xfham lar..cian monyet.dy xslah pown.haha....kite bkn monyet,,mna nak taw,,dlm idup monyet2 tu....dieowg brcinta..cndle lght dnner sume..mna kite nk taw kn.hahaha..
Silap2..dlm hidup monyet..monyet pggl.. “cinta mnusia” plk...haha..bgus2...



Knp kite xletk  “cinta siput”.. “cinta lipan”...le komersial per..haha.... mgkin org2 kite da biaser pk kn yg monyt nie..suka main2..xdgar nsht.nkal.mcm2 lg la kn..hehe..tpi aq aser dlu je kowt.skunk cinta monyet ni da xle pkai dah di klgan dak2 zman skunk nie.haha..

Dlu cinta monyet bole dguna pkai sbb per?sbb cinta dieowg xlebih2 mcm budk2 zman skunk..dlu cnta xad nek moto same2...dlu cinta xad lepak semak2 sini sana..dlu cinta xad....alamk..da lupa..hehe...
Skunk nie.. “cinta giler”..haha...budk2 yg kapel2 skrg ni kite pggl “cinta giler”..sbb dieowg bila da kpel jd giler.xingt dunia.

Bkn dak2 jer..rmja,dewsa..yg da kawin pon leh jd janda.somi ad ank 3 pon le dude..haha....“sbb cinta!” jd skunk nie cinta monyet kite da xle guna pkai..kite tkar  “cinta giler” xpon.. “cinta monyet giler”..hahaha..monyet jgk yg jd mgsa.haha......lalalala~



Mcm ap2 ntah aq nie.hehe..
Untuk pgetahuan korg sumer..=)
Ap yg aq tulis kt atas nie,,...mrepek ajer.haha...sjer nk updte blog..da lma...rndu ler.~huhu
 Jd....pgajaran nyer..................................................................................
Aq pon xtaw.haha...

Sekian~

Friday, August 5, 2011

ramadhan ya ramadhan

Bersabda Nabi (s.a.w):bahawa syurga berlenggang-lenggang ia dan berhias dari setahun kesetahun kerana masuknya bulan ramadhan.pada awal malam bulan ramadhan bertiup angin dibawah arasy bergeraklah daun kayu lemah longlainya didalam syurga.terdengarlah desiran daun-daun kayu,hembusan sang bayu syurga yang teramat indahnya.seni rentak lagunya menawan seluruh perasaan nurani.maka berhiaslah bidadari sekaliannya lalu berdirilah diatas puncak mercu syurga itu.lantas bersuaralah bidadari:adakah orang hendak meminang kami kepada allah?kata bidadari pula:apakah malam ini namanya?jawab malik ridwan(malaikat),hai bidadari yang cantik manis,inilah malam awal ramadhan,lalu Allah berfirman:hai ramadhan bukalah pintu syurga(babuljannan) untuk orang yang berpuasa daripada umat muhammad(s.a.w),hai jibrail belenggukan syaitan,lontarkannya kedalam laut supaya tidak membinasakan umat muhammad akan puasanya.maka berfirman Allah pada tiap-tiap malam ramadhan tiga kali:adakah orang yang meminta ampun?akan ku ampunkan!.
Pada malam lailatul Qadar menyuruh Allah Ta’ala akan jibrail alaihisalam turun kebumi,lalu turunlah jibrail ke dalam perhimpunan malaikat ke bumi bersamanya bendera lalu di pacakkan ke atas kaabah,baginya 600 ratus sayapnya,setengahnya tiada dibuka keduanya,melainkan pada malam lailatul qadar barulah dibuka keduanya,hingga sampai ketimur ke barat(mayriq ke magrib).untuk menyelamatkan umat muhammad,lalu memberi salam kepada tiap orang yang berjaga pada malam lailatul qadar beribadah seta solat tarawikh,kerana mencari keridaan Allah sehingga terbit fajar subuh.
Berkata para malaikat kepada jibrail,apakah Allah berikan pada hajat orang mukmin dari ummat muhammad(s.a.w) pada bulan ramadhan ini?berkata jibrail bahawasanya Allah menilik kepada ummat muhammad yang berpuasa dan beribadah padanya dan dimaafkan mereka,diampunkan dosa-dosa mereka.melainkan empat orang yang tidak diampunkan dosanya;iaitu 1)orang kekal minum arak,2)orang yang derhakakan ibubpanya,3)orang yang memutuskan silaturahim dan 4)orang yang tidak bercakap dengan saudaranya lebih dari 3 hari.
Sabda nabi(s.a.w):diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya:
1)bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi disisi Allah,
2)segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasanya,
3)diampunkan dosa-dosa mereka pada malam lailatul qadar..
4)amalan yang dilakukan pada bulan ramadhan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda,melainkan puasa maka ianya bagiku,akau balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya,makan minumnya kerana aku.
5)dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keserokan ketika berbuka dan ketika menemui Allah diakhirat.(al-hadith)